Tuloksia hintakyselystä: purkitettu hunaja suoramyynnissä keskimäärin 12,70 e/kg

21.8.2013

Hunajantuottajat myyvät syksyn satoa purkitettuna suoraan kuluttajille keskimäärin noin 12,70 euron kilohintaan. Tämä selvisi hunajan hintaa kartoittaneessa SML:n nettikyselyssä, johon vastasi 99 hunajantuottajaa.

76 vastaajaa ilmoitti myyvänsä kotoaan hunajaa 450 gramman pakkauksessa. Hinta on useimmiten viisi euroa (22 vastaajaa) tai kuusi euroa (22 vastaajaa). Keskimäärin purkin hinta on 5,70 euroa, joten kilohinta on 12,70 euroa. Purkkien hinnat ovat 4 - 9 euroa.

Toiseksi suosituin pakkauskoko suoramyynnissä kuluttajille on 500 grammaa (24 vastaajaa). Tämän purkkikoon hinta on keskimäärin 6,30 euroa eli kilohinta 12,60 euroa. Purkkien hinnat ovat 5 - 10 euroa.

Lisäksi vastaajien käytössä on useita muita pakkauskokoja sekä puristepakkauksia. Kennohunaja sai yhden maininnan.
Esimerkiksi 250 gramman purkkia ilmoitti käyttävänsä seitsemän vastaajaa. Tämän purkkikoon hunajan hinta on keskimäärin 4,60 euroa.

Vastausten perusteella tasahintaa (esim. 5 tai 6 e) perustellaan helppoudella niin kuluttajalle kuin myyjälle.

Irtohunaja ja myynti kauppoihin keskimäärin alle kympin kilo

Irtohunajaa asiakkaan omiin astioihin myy 52 vastaajaa. Hintojen keskiarvo on 9,40 e/kilo ja
vaihtelu 7–12 e/kilo.

44 vastaajaa myy purkitettua hunajaa kauppoihin. Hinnan keskiarvo on 8 e/kilo (ALV 0%) ja vaihtelu 6–11,50 e/kilo.

Kuluttajilta saatu hintapalaute on kyselyn mukaan vaihtelevaa, mutta pääsääntöisesti kuluttajat ymmärtävät hunajan hinnan. Osa kuluttajista kommentoi hintoja edullisiksi. Tietysti aina joukossa on myös ostajia, jotka moittivat kalleutta.

Vastauksissa näkyy, että sekä kuluttajat että tuottajat vertaavat hintoja vähittäiskaupan hunajahyllyn hintoihin.

Hinta osattava perustella niin itselle kuin kuluttajille

Osa hunajantuottajista sanoo arvostavansa omaa tuotettaan ja työtään niin paljon, ettei suostu myymään halvalla, ja pystyy perustelemaan hintansa myös kuluttajille. Myös kanta-asiakkaiden ja maistiaisten vaikutus mainittiin.

Joidenkin vastausten mukaan kuluttajien suurin huoli on hyväksi todetun hunajan varma saatavuus. Hinta on tällöin sivuseikka.

Kommenteissa on myös harmia toisista hunajantuottajista, jotka halvalla myynnillään polkevat hintoja.  Toisaalta monille mehiläiset ja hunaja ovat harrastus, josta ei vastausten perusteella odoteta varsinaisia tuottoja.

Kauppoihin myy alle puolet vastaajista. Joissakin vastauksissa todetaan, että hyvän hinnan saaminen kaupasta on vaikeaa.

Oikea hinnoittelu vaatii osaamista

Moni totesi, ettei hinnoittelu aina ole niin helppoa ja riippuu myös omasta myyntistrategiasta. Aloitteleva hunajantuottaja kertoi kokevansa hinnoittelun hankalaksi, eikä kokeneemmilta saa juurikaan tietoa. Jollekin taas on oleellisinta saada hunaja myytyä syksyn aikana, joten hintaa ei haluta pitää korkealla. Kolmas pohti, että jos hunajan hintaa jatkuvasti nostetaan, niin se voi ajaa kuluttajat ulkomaalaisen hunajan käyttäjiksi.

Yleisesti kuitenkin vastauksissa painottui näkemys hunajan hintojen pitämisestä riittävän korkealla ja hintojen nostamisesta säännöllisesti. Samaa painottaa SML:n toiminnanjohtaja Heikki Vartiainen.

"Nyt ei kannata myydä liian halvalla, sillä tavaraa ei riitä myytäväksi kevääseen asti. Hunajan hinta on onneksi ollut nousu-uralla viime vuodet, ja sama kehitys toivottavasti jatkuu myös tulevaisuudessa."

Taustatiedot kyselystä

Hunajan hintakysely toteutettiin mehilaishoitajat.fi -sivuilla, ja siihen kerättiin vastauksia 9.–20. elokuuta. Kyselystä viestittiin jäsenille nettisivun lisäksi Facebook-ryhmässä ja sähköpostitse. Kyselyyn saatiin 99 vastausta.
Seuraava, paranneltu kysely toteutetaan syksyn aikana.

Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Lisätiedot kyselystä:

Mari Koistinen, puh. 050 3822 428
mari.koistinen(at)hunaja.net