Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin tuotemerkki

3.10.2012


Ruuan kotimaisesta alkuperästä kertova Hyvää Suomesta -merkki on Suomen kolmanneksi arvostetuin tuotemerkki. Tulokset selvisivät Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta -lehden Brändien arvostus 2012 -tutkimuksessa. Tutkimuksessa listattiin 100 arvostetuinta tuotemerkkiä. Fazer pitää nimissään kahta ensimmäistä sijaa. Neljäntenä listalla on Joutsenmerkki.

Merkin takana hyvät tuotteet

Hyvää Suomesta -merkki paransi sijoitustaan viime vuodesta yhden pykälän. Merkki sai alkuvuodesta käyttöön uuden sloganin "Ruokaa omasta maasta". Ruokatiedon markkinointi- ja viestintäpäällikkö Minna Kantén uskoo, että uudistus innosti yrityksiä käyttämään merkkiä.

"Hyvää Suomesta -merkin takana on monivuotinen työ ja hyvät tuotteet. Kuluttajat törmäävät merkkiin joka päivä", Kantén sanoo.

Ruokabrändien arvostus on tutkimuksen mukaan nousussa. Tutkimuksessa 30 arvostetuimman brändin joukosta 12 liittyi ruokaan.

Hae merkkiä omalle hunajalle

Hyvää Suomesta -merkin käyttöoikeuden voi hakea myös kotimaiselle hunajalle. Merkin saa 100-prosenttiselle, suomalaiselle hunajalle (ei siis jatkojalosteille tms). SML:n kautta haettu Hyvää Suomessta -merkki on tuottajalle maksuton. Liitto maksaa tuottajien puolesta tuotantomäärien mukaisen jäsenmaksun Ruokatieto Yhdistykselle. Tällä hetkellä 669 SML:n jäsentä saa käyttää merkkiä.

Lue hakuohjeet täältä.