Älykoodi antaa kuluttajalle lisätietoa hunajasta

28.9.2012

Mehiläishoitajat.fi -sivun älykoodi.
Mehiläishoitajat.fi -sivun älykoodi.

Mustavalkoisiin koodeihin törmää nykyään joka paikassa. Niitä on mainosjulisteissa, meikeissä, elintarvikkeissa, missä vain. Kotimaisessa hunajapurkissa näihin älykoodeihin törmää harvemmin. Hyvin suunniteltu koodi on kuitenkin kuluttajalle kätevä tiedonlähde, jonka käyttökynnys on matala.

Tuotepakkaukseen voi laittaa nykyään älykoodin, jonka avulla tuotteesta saa haettua helposti lisätietoa vaikkapa kaupan käytävällä. Tällainen QR-koodi kannattaa painattaa myös hunajapurkkiin ja esim. oman tilan esitteisiin. Kuluttaja saa älypuhelimella ladattavan koodin avulla helposti lisätietoja hunajasta ja sen alkuperästä. Koodi voi sisältää myös esimerkiksi tietoa tarhauksesta tai vaikka vain yhteystiedot.

Koodi skannataan älypuhelimeen ladatun sovelluksen avulla. Koodin ladattua se johtaa esim. nettisivulle, jossa voi olla jaossa myös esimerkiksi videoita tai tekstimateriaalia. 

Kaikki hyöty irti

Jotta kuluttaja todella käyttäisi koodia, sen tulee olla helposti ja nopeasti skannattavissa. Etiketin kyljestä tai paperimainoksesta koodi onkin helppo lukea.

Tuottajan kannattaa panostaa nettisivuihin, joille koodi johtaa. Koodista ei nimittäin ole paljoa iloa, mikäli kuluttaja ei saa siitä kiinnostavaa/tarvittua lisätietoa irti.

Nettisivujen tulee olla selkeät ja nopeasti latautuvat, koska QR-koodit luetaan usein älypuhelimella esimerkiksi kauppareissun aikana. Mikäli kotisivuillasi on mobiiliversio, aina parempi.

Aktivoi kuluttajaa

Kuluttajaa täytyy hieman aktivoida lukemaan QR-koodeja. Eivät he huvikseen kulje kauppojen hyllyjä skannaamassa. Tarjoa älykoodilla lisäinformaatiota, jota ei löydä pakkauksesta. Tarjoa esimerkiksi mielenkiintoista faktaa tarhauksestasi, video mehiläisistä, tietoa tuotteen ympäristöystävällisyydestä ja kotimaisuudesta. Tuoteselostuksen tila on rajallinen, joten älykoodi on hyvä väylä täydentää sisältöä tekstillä ja kuvamateriaalilla.

Koodi voi olla tie myös sosiaaliseen mediaan, esimerkiksi yrityksen Facebook- tai Twitter -sivuille.

 

Näin luot QR-koodin

  • QR-koodi on kaksiulotteinen viivakoodi, joka luetaan esim. älypuhelimella tai tabletilla. Lukemiseen tarvitaan sovellus, jonka voi ladata ilmaiseksi netistä (android puhelimiin Google Playsta, Nokialla Ovi-storesta)
  • Koodin nimi tulee sanoista Quick Response. Nimensä mukaan materiaali on luettavissa nopeasti.
  • Koodi ohjaa asiakkaan esimerkiksi tarhaajan nettisivuille tai tiettyyn videoon nettisivuilla.
  • QR-koodeja voi tehdä kymmenillä eri nettisivuilla. Jo googlettamalla esim. "QR generator" löytyy useita. Generaattoreihin kirjoitetaan haluttu tieto, esim. nettisivun osoite ja tietokone luo kuvan koodista. Tämän jälkeen koodi tallennetaan ja sitä voi levittää haluamiinsa paikkoihin.
  • esimerkkejä generaattoreista: http://www.qr-koodit.fi/generaattori, http://zxing.appspot.com/generator/, http://www.qrhacker.com
  • Muista, että koodin lukijan tulee kokea saavansa jotain hyötyä QR-koodin skannauksesta!