Varroapunkki

PDF-tiedostoAjankohtaista mehiläishoidossa.pdf (470 kB)
Ohjeita mm. varroa-punkin elokuun torjuntaan. Mehiläinen 5/2012.
PDF-tiedostoPunkit ja muita loisia_Lassi Kauko.pdf (5.8 MB)
Lassi Kaukon esitys punkeista ja muista loisista SML:n Tautiseminaarista 2016.

Pieni varroapunkki on mehiläistarhaajan suurimpia ongelmia. Varroa (Varroa destructor) on noin 1,5 mm:n pituinen ruskea, muodoltaan soikea punkki.

Punkki lisääntyy munimalla mehiläisten peittosikiöihin. Kuorituvat nuoret punkit alkavat imeä ravintoa kehittyvästä mehiläisestä.

Varroapunkkia esiintyy lähes kaikkialla Suomessa. Se saapui alunperin idästä Venäjältä Suomeen. Ahvenanmaa on tällä hetkellä ainoa virallisesti varroavapaa alue.

Ikävä punkki onkin osa normaalia mehiläistarhausta, jonka torjunta tulee ottaa hoitorutiineissa huomioon. Kun punkki on pesiytynyt mehiläisyhteiskuntaan, siitä ei voi päästä kokonaan eroon.

On tärkeää seurata punkkien määrää pesästä. Tiedetään, että jokaista pesän noin 135:ä elävää punkkia kohden putoaa yksi punkki päivässä pesän pohjalle. Pohjalle asetellun punkkiseulan avulla pystytään laskemaan punkit ja aloittamaan torjunta tarvittaessa. Seuranta tehdään jo elokuun alussa. Jos punkkeja putoaa alle yksi päivässä, ei torjuntatarvetta elokuulle ole.

Torjunta

Varroan torjunta muodostuu peräkkäisistä hoitotoimenpiteistä, jotka tehdään tarpeen mukaan.

  • Kesäkuussa pesästä poistetaan kuhnurikakustoa, koska punkit viihtyvät niissä parhaiten.
  • Heinä-elokuussa on tärkeää punkkiseuranta
  • Elokuussa tehdään torjunta tarpeen mukaan: muurahaishappokäsittely tai tymolitorjunta. Elokuun torjunnat tehdään sadonkorjuun jälkeen asettamalla aine pakkausohjeiden mukaisesti kehälistojen päälle. Aineet haihtuvat pesään seuraavan parin viikon aikana. Elokuun torjunnat tappavat keskiäärin 80 % punkeista, mikä helpottaa huomattavasti talvimehiläisten selviämistä.
  • Elokuun torjunta ei useimmiten yksinään riitä. Loppusyksystä/alkutalvesta tehdäänkin oksaalihappotiputus tai -kaasutus. On tärkeää varmistaa oksaalihappokäsittelyä tehdessä, että sikiöinti on varmasti loppunut pesässä. Kun sikiöinti on varmasti loppunut, pesä avataan ja kehäväleihin mehiläisten päälle tiputetaan 3,2-prosenttista oksaalihappoa sisältävää sokeriliuosta. Oksaalihappoannostus on tehtävä mehiläisten määrän mukaan: 4 ml oksaalihappoa/täysi kehäväli.