Tarhaajatiedote: tarkista ruokavarannot ja karhuaidat, muutoksia SML:n henkilöstössä, karhuseminaari Jämsässä jne.

23.3.2017

Tiedote mehiläistarhaajille 23.3.2017

  • Tarkista mehiläisten ruokavarannot
  • Varaudu karhuvahinkoihin: huolla aidat käyttökuntoon
  • Viljelijät ovat kiinnostuneita pölytyspalvelusta
  • Mari Koistinen lopettaa työt SML:ssa
  • Evira uudisti mehiläisten tuontiohjeita
  • Karhuseminaari 6. toukokuuta Jämsässä

 

Tarkista mehiläisten ruokavarannot

Mehiläispesien ruokavarojen tarkistus kannattaa tehdä mahdollisimman pian. Osassa maata on havaittu talviruuan loppumista. Pesän ruokatilanteen voi tarkistaa joko kurkistamalla pesään tai punnitsemalla se. Jos pesät ovat kevyitä, kannattaa heti puhdistuslennon jälkeen antaa pesille lisäruokaa. Ruuan voi antaa joko ruokataikinana, peitetyn ruokakakun muodossa tai tyhjän kehän tilalle voi asettaa ruokintakehällä hiukan laimeampaa sokeriliuosta (sokeripitoisuus noin 50 %). Liuosta voi antaa muutaman litran kerrallaan.

Lue lisää tiedotteesta: http://www.mehilaishoitajat.fi/?x118281=4044250

 

Varaudu karhuvahinkoihin: huolla aidat käyttökuntoon

Karhuaidat kannattaa huoltaa toimintakuntoon mahdollisimman pian. Karhuaidat olisi hyvä olla toiminnassa Etelä-Suomessa jo nyt ja Keski-Suomessa huhtikuun alussa, pohjoisessa säiden mukaan pari viikkoa myöhemmin. Ensimmäisenä kannattaa suojata ne tarhat, joissa vahinkoja on ollut aiemmin. Kiristä aitalangat ja vie akut tarhoille heti, kun se säiden puolesta on mahdollista. Jos et ole pystyttänyt aitatolppia syksyllä, tee se heti kun routa sulaa.
Lue lisää tiedotteesta: http://www.mehilaishoitajat.fi/?x118281=3181497

Viljelijät ovat kiinnostuneita pölytyspalvelusta

 

SML:lle on tullut kevään mittaan runsaasti tiedusteluja pölytyspalvelusta kiinnostuneilta viljelijöiltä. Viljelijät ovat heränneet pölytyksen merkitykseen niin peltokasvipuolella kuin hedelmän- ja marjanviljelyssä. Mehiläistarhaajia kaivataankin lisää pölytyspalvelun tarjoajiksi eri puolille Suomea. Tutustu ja ilmoittaudu mukaan pölytyspalvelua tarjoavien tarhaajien joukkoon osoitteessa www.mehilaishoitajat.fi/polytyspalvelu/ tai ota yhteyttä Tuulaan (tuula.lehtonen@hunaja.net, 040 506 3202).

 

Mari Koistinen lopettaa työt SML:ssa

Kuluttajaneuvoja, toimittaja Mari Koistinen lopettaa työt SML:ssa 31. maaliskuuta.
”Mari tehnyt erinomaista työtä koko mehiläisalan hyväksi ja kotimaisen hunajankulutuksen edistämiseksi. Hänen taitonsa ovat olleet monipuoliset, ja hän on osannut hienosti hyödyntää nykyaikaisia viestintäkanavia”, toteaa toiminnanjohtaja Heikki Vartiainen. ”Mieluusti olisimme pitäneet Marin liiton palveluksessa, mutta on ymmärrettävää, että hän haluaa siirtyä muihin tehtäviin. Isot kiitokset Marille hänen vuosien aikana antamastaan työpanoksesta!”

 

Evira uudisti mehiläisten tuontiohjeita

Evira on uudistanut mehiläisten tuontiohjeita. Mehiläisten terveysvaatimusten suhteen ei ole tullut muutoksia. Ohjeisiin on tullut suositus pakkausmateriaalin ja kuningattaren seuralaismehiläisten hävittämisestä.

Italiassa esiintyy edelleen pientä pesäkuoriaista. Sisiliassa ei kuitenkaan ole todettu uusia tapauksia ja komission suojapäätöstä on muutettu siten, että Sisilia ei enää kuulu rajoitusalueeksi. Rajoitukset koskevat siten koko Calabrian aluetta. 

Pienen pesäkuoriaisen havaitseminen on vaikeaa. Siksi mehiläisten siirroissa Italiasta Suomeen on Eviran mukaan syytä olla edelleen varovainen, varsinkin jos mehiläiset ovat lähtöisin Etelä-Italiasta tai Sisiliasta. 

Lue lisää tiedotteesta http://www.mehilaishoitajat.fi/?x118281=4056372

 

Karhuseminaari 6. toukokuuta Jämsässä

SML järjestää karhuseminaarin Jämsässä Paunun koululla (Paununkatu 1, 42100 Jämsä) lauantaina 6. toukokuuta klo 12-16. Lisätiedot ja ilmoittautumiset myöhemmin SML:n nettisivulla.
Muista myös tuleva nuorisotapahtuma lauantaina 10. kesäkuuta Helsingissä.

 

Mukavaa alkavaa kevättä jäsenille!

 

SML:n toimiston väki
www.mehilaishoitajat.fi
sml@hunaja.net
010 387 4770